|
Er is een spanningsveld tussen technologie en de mens. Sommige mensen roepen dat technologie een hoop kapot heeft gemaakt, maar andere mensen zijn dan weer lyrisch enthousiast. Hoe zit het nu, kun je technologie nu als iets positiefs zien of is het alleen maar slecht? Wat vind jij? Er zijn een aantal overwegingen die je mee kunt nemen, als je hierover gaat filosoferen. Gewone ledverlichting of biodynamische verlichting?Er zijn altijd uitvindingen die een voordeel opleveren. Maar, wegen ze ook op tegen de nadelen? Tegenwoordig heb je voor een kantoor niet alleen maar ledverlichting maar ook biodynamische verlichting. Biodynamische verlichting bootst eigenlijk het daglicht wat na. Op deze manier heb je een meer natuurlijk gevoel bij het licht. Alleen, waarom willen wij eigenlijk een kantoor en waarom willen wij daarin werken op uren waarin de natuur eigenlijk zegt dat het goed is om te slapen? Natuurlijk komt biodynamische verlichting al dichter in de buurt, maar toch… Is buiten niet de meest mooie biodynamische verlichting? Wat wil je met technologie?Daarbij komen we meteen uit bij de hamvraag: waarom technologie gebruiken? Eigenlijk is technologie niets meer en minder dan een hulpmiddel. Een hulpmiddel om het leven wat makkelijker te maken. Maar, wat is het voordeel van dingen makkelijker maken? Het is wat wij luxe en welvaart noemen, maar er is ook een hoop stress. Het is voor sommige mensen als een rad waar je niet uit kunt stappen. Aan de andere kant heb je bijvoorbeeld Manon die in een uitzending van Floortje Dessing te zien was. Zij leeft nu in Afrika met stamhoofd Sankale. Haar levenskwaliteit is voor haar enorm vergroot juist. Zij heeft geen stress meer over deadlines. Nee, zij voelt zich fijn in de eenvoudig levende Masai-gemeenschap. Een groot verschil met haar leven in Rotterdam. Het leven in Afrika is voor haar beter dan een film, zij leeft de film zelf. Het enige waar je aan moet denken is aan wat er die dag moet gebeuren. Heerlijk overzichtelijk. Is dit voor iedereen weggelegd? Wellicht niet, maar eens stilstaan bij wat wij misschien wel dreigen te verliezen, kan geen kwaad. |
| https://firefly.online/biodynamische-verlichting/ |
Veelgestelde vragen
Is technologie positief of negatief?▼
Technologie is een hulpmiddel waarmee je het leven makkelijker kunt maken. Of het positief of negatief is, hangt af van hoe je het gebruikt. Het brengt zowel voordelen (luxe, welvaart) als nadelen (stress, werkdruk) met zich mee.
Wat is biodynamische verlichting?▼
Biodynamische verlichting bootst natuurlijk daglicht na, wat zorgt voor een meer natuurlijk gevoel bij het licht. Het wordt veel gebruikt in kantoren om het welzijn van werknemers te verbeteren.
Waarom gebruiken we technologie?▼
We gebruiken technologie meestal om ons leven gemakkelijker en comfortabeler te maken. Dit resulteert in luxe en welvaart, maar kan ook stress en werkdruk veroorzaken voor veel mensen.
Wat zijn de nadelen van een technologisch leven?▼
Technologie kan leiden tot stress en werkdruk. We werken op momenten waarop onze lichaam eigenlijk zou willen slapen, en veel mensen voelen zich gevangen in een 'rad waar je niet uit kunt stappen'.
Kan een eenvoudiger leven zonder veel technologie beter zijn?▼
Voor sommige mensen kan een eenvoudiger leven meer levenskwaliteit bieden. Het voorbeeld van Manon toont aan dat een leven in een Masai-gemeenschap haar stressfvrij maakt en haar voelt zich beter dan in het technologische Rotterdam.










