Alle voordelen van honing op een rijtje

Honing, heerlijk en helend

Wist u dat…

Wist u dat honing al meer dan 6000 eeuwen geleden gebruikt werd? De Egyptenaren gebruikten het destijds om brandwonden mee in te smeren en om ontstekingen mee te genezen. Dat is niet zo gek bedacht van de Egyptenaren, want tegenwoordig blijkt uit onderzoek dat honing inderdaad antioxidanten bevat en bacteriën doodt.

Wist u dat honing decennialang bewaard kan blijven? Althans, als de pot steeds goed afgesloten wordt en niemand er met vieze vingers in roert. De lange houdbaarheid is te danken aan het hoge suikergehalte en bepaalde enzymen. Het goudgele smeersel bevat behalve suikers (fructose en glucose) en enzymen, zo’n beetje alle ingrediënten die een mens nodig heeft om in leven te blijven. Denk aan water, vitaminen en mineralen.

Voor wie het nauwkeuriger wil weten, hebben we een aantal belangrijke ingrediënten van honing hier op een rijtje gezet:

• Vitamine B2
• Vitamine B6
• Vitamine C
• Kalium
• Magnesium
• Mangaan
• Natrium
• Fosfor
• Zink
• Koper
• Calcium
• IJzer

Honing is lekker, maar ook gezond en genezend

Wij kennen honing als lekkernij voor bijvoorbeeld op brood, op een pannenkoek, door de salade en vooral door de thee als je keelpijn hebt (ook lekker als je geen keelpijn hebt trouwens). Maar behalve dat honing lekker is en dat het de geïrriteerde keel verzacht, is er nog veel meer positiefs over honing te melden. Hieronder zal een klein aantal positieve effecten van honing op het lichaam, nader toegelicht worden.

Huid

Honing is goed voor de huid door de antioxidanten. Elke dag een hap honing reinigt het lichaam van verschillende gifstoffen. Ook de antibacteriële eigenschappen van honing hebben een gunstig effect op de onzuivere en droge huid. Honing kan zelfs extern gebruikt worden, dus door te smeren. Zo kan het dienen als vochtinbrengende crème, maar er kan ook een scrub of een masker van gemaakt worden.

Gewicht

Bij een dieet wordt meestal aanbevolen om de suikers te beperken, maar dat geldt zelden voor honing. Hoewel honing net zoals suiker flink wat calorieën bevat, zijn het bij honing nuttige calorieën waar het lichaam baat bij heeft. Geraffineerde suikers zijn zogenoemde lege calorieën. Het smaakt lekker, maar je hebt er niks aan. Een ander voordeel is dat honing het metabolisme een oppepper geeft. En een versnelde metabolisme is essentieel bij het streven naar gewichtsverlies.

Cholesterol

Honing bevat absoluut geen cholesterol. Sterker nog, elke dag een kopje thee met honing, verlaagt zelfs het LDL-cholesterol, oftewel het slechte cholesterol in het lichaam.

Hart

De antioxidanten houden de aders ‘schoon’ en voorkomen daardoor vaatvernauwing. De kans op hartproblemen nemen daardoor af. Elke dag warm water met een aantal lepels honing drinken, verhoogt het gehalte aan antioxidanten in het bloed. Het best kan dan donkere honing gebruikt worden, want dat type honing bevat de meeste antioxidanten. Dat verschil in het gehalte van antioxidanten heeft de maken met het soort bloem waar de bij nectar gehaald heeft.

Maag

Zoals al eerder gemeld, heeft honing een antiseptische werking, daarom is het goed voor de maag om elke ochtend nog voor het ontbijt, één eetlepel honing te nemen.

Heeft u na het eten van feestelijk veel voedsel een akelig vol gevoel? U weet dat het niet kan, maar toch vreest u ontploffingsgevaar? Wellicht is het dan raadzaam om voortaan vóór het eten een eetlepel honing te nemen. Honing helpt bij de spijsvertering. Denkt u te laat aan de honing? Neem dan een glas heet water met honing als u dat akelige volle al gevoel heeft.

De hoofdrolspelers, de bij en de imker

Een artikel over honing en dan niets over een bij of een imker melden, is toch een beetje gek, daarom nu in een simpele versie meer informatie over het werk van de bij en de imker.

De bij zuigt nectar op van de plant en brengt het naar de bijenkast. Daar wordt vocht onttrokken aan de nectar. Het wordt ook ingedikt en er worden door de bij enzymen aan toegevoegd. Door dit proces wordt een deel van de glucose in zuur en waterstofperoxide omgezet. Dit doodt bacteriën en schimmels. Later haalt de imker de raten uit de kasten en slingert de honing eruit. Nadat de honing is gezeefd, gaat het in potten. 

Niet teveel nemen

Hoewel er hier alleen een aantal van de goede eigenschappen van honing zijn benoemd, moeten er wel twee kanttekeningen geplaatst worden: neem niet teveel honing. Het positieve effect wordt bereikt door op dagelijkse basis enkele theelepels honing te gebruiken. De belangrijkste kanttekening is dat darmflora van kinderen jonger dan 1 jaar nog niet voldoende zijn ontwikkeld voor de verwerking van de bacterie clostridium botulinum in honing. Geef kleine kinderen dus geen honing.

https://www.lekkerhoning.nl/