Hoe weet je of je genoeg megapixels hebt?

Als het om fotografie gaat hoor je vaak de term megapixels voorbij komen. Het lijkt wel een soort van heilige graag in de wereld van de fotografie, een wereld die na het tijdperk van de analoge camera behoorlijk veranderd is. Maar hoe kun je megapixels berekenen en wat zijn het eigenlijk precies?

Heel erg veel

 

Handig te weten is dat het aantal megapixels enigszins te vergelijke is met de resolutie van een beeldscherm van een computer. Heb je een resolutie van 1289 bij 1024 pixels? Dan houdt dit in dat het beeldscherm horizontaal 1280 pixels heeft en 1024 in verticaal opzicht. Samen is dat 1,3 megapixel. Dat betekent dat een megapixel dus staat voor een miljoen pixels. Niet de analoge camera maar zeker de digitale camera’s hebben tegenwoordig hoge resoluties. Voor de rekenwonders onder ons en mensen die moeite hebben met megapixels berekenen; 1 megapixel staat dus voor een miljoen pixels. 10MP staat dus voor tien miljoen pixels. Megapixels berekenen kan dus iedereen.

Hoe meer pixels hoe scherper?

 

Je kunt er vanuit gaan dat hoe meer megapixels, hoe beter en nauwkeuriger een foto opgeslagen wordt. Hoe meer pixels, hoe meer licht er geregistreerd kan worden namelijk en hoe meer details je in de foto terug gaat vinden. Als je overigens de absolute controle wilt over licht, lichtinval en waar het licht in moet vallen, dan doe je een beroep op studio flitskoppen. Dit is niets meer dan een zeer krachtige flitser, perfect voor gebruik in studio of op locatie. Het vermogen van studio flitskoppen wordt overigens aangegeven in wattseconden. Hoe meer van dit vermogen, hoe krachtiger de flits is. Mocht je nou ook nog extra stabiliteit willen creëren, kies dan voor een monopod, een eenpoot. De monopod zorgt ervoor dat de camera stabiel blijft. En hoe stabieler de camera is, hoe scherper de foto wordt. En zo is er sinds de analoge camera erg veel veranderd binnen de fotografie. Het gaat zo snel, dat de ontwikkelingen soms amper bij te benen zijn.

https://camerareus.nl
Tags: , , , , , , , , ,