Vandaag de dag is een restaurant veel meer dan een plek waar je een maaltijd eet. Restaurants worden steeds meer een merk en een beleving, een plek met een authentiek verhaal waar gasten maar wat te graag voor terugkomen. Door die verhalen zelf in te zetten, kun je je gasten een sterke band laten voelen met een merk, persoon of restaurant. Zo is storytelling in de horeca een goede manier om jouw restaurant op de kaart te zetten. Wat is storytelling precies?Storytelling hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je kunt het zien als het gehele proces van het vertellen van een verhaal om een boodschap, emotie of identiteit over te brengen dankzij een verhaallijn. Het vertellen van verhalen is zo als de mensheid zelf, waardoor verhalen zo goed werken om de aandacht vast te houden, tot actie aan te zetten of een indruk achter te laten. De rol van storytelling in marketing voor restaurantsBinnen restaurantmarketing gaat storytelling verder dan alleen het delen van informatie. Als je de verhaallijnen rond je restaurant kunt blootleggen en gebruiken, is het een krachtig middel om de persoonlijkheid, passie en unieke aspecten van een restaurant over te brengen. Dit kan gedaan worden door middel van social media, je eigen site of andere kanalen. Potentiële gasten kunnen zich aangetrokken voelen tot de culinaire ervaring die hen steeds ‘tastbaarder’ wordt met ieder verhaal, iedere aspect, iedere hoofdpersoon die ze zien. Waardoor de kans weer groter is dat ze tot een reservering overgaan. Storytelling biedt de mogelijkheid om je restaurant tot leven te brengen en een emotionele connectie te creëren met je gasten. Het stelt je in staat om je unieke karakter en waarden over te brengen, die dieper zijn dan alleen de gerechten op je menu. Denk hierbij ook aan praktische aspecten zoals een net ingerichte buitenvoorziening, het aanschaffen van de juiste parasols draagt bij aan de beleving en het comfort van je gasten. Dit past dan weer perfect in je verhaal en gastvrijheid. Je eigen verhaal vertellenNu een beetje duidelijk is wat storytelling precies inhoudt, is het tijd om je eigen verhalen te ontdekken en te vertellen. Ga bij jezelf, je team en de mensen om je heen te rade. Wat valt er over jouw restaurant te vertellen? Wat kunnen wij gasten allemaal vertellen? Grote kans dat er rond de volgende onderwerpen bij jullie genoeg interessante hoofdstukken zitten. Het verhaal achter je restaurantIeder restaurant heeft een eigen verhaal. Misschien begon je jouw restaurant vanuit de passie voor een bepaald product, zit het restaurant al decennialang in de familie of wist je al op jonge leeftijd dat je restaurateur wilde worden. Jouw verhaal is wat jouw restaurant uniek maakt, dus zorg ervoor dat dit je restaurant karakter geeft. De gezichten in de zaakEen van de krachtigste verhalen die je kunt vertellen, zijn die van de mensen achter het restaurant. Laat je gasten kennismaken met de chef-kok, sommelier of het toegewijde personeel dat ervoor zorgt dat elke bezoeker een bijzondere ervaring heeft. Vertel over hun passie, hun inspiratie en hoe ze jouw restaurant naar nieuwe culinaire hoogtes tillen. Zet de gast in het middelpuntOok je gasten kunnen een rol spelen in jouw restaurantverhaal. Door hun ervaringen en herinneringen te delen, kun je potentiële gasten aantrekken en bestaande gasten aanmoedigen om terug te komen. Publiceer foto’s en recensies van tevreden gasten en betrek ze actief bij je verhaal. Het verhaal achter de producten in je menuIn lijn met de duurzaamheidstrend, vinden je gaten het interessanter dan ooit om te weten waar je producten vandaan komen. laat daarom je producten en de (lokale) ondernemers waar je mee samenwerkt een rol spelen in je storytelling. Zomaar een rode biet, is zomaar een rode biet, maar een rode biet van boer Wolters uit Zeewolde voelt al als een heel ander verhaal. Storytelling in de praktijkHoe ga je die verhalen toepassen in de praktijk? Dat kan zowel in tekst als in beeld. Laat je gerechten in volle glorie zien, toon beelden van het restaurant en het personeel in actie en breng je verhaal tot leven met visuele elementen. Vervolgens zijn er verschillende manieren om je verhaal te vertellen. Zo kun je storytelling toepassen:
Aan de slagStorytelling is de reden voor het succes van je restaurantmarketing. Door jouw unieke verhaal te delen, de mensen achter je menu te belichten en je gaten centraal te stellen, kun je een sterk merk opbouwen en gasten aan je restaurant binden. Dus, ga aan de slag met storytelling. Vertel je verhaal en creëer een onvergetelijke band met je gasten, die uiteindelijk leidt tot een onvergetelijke ervaring in je restaurant. |
- Gepubliceerd door Serpentis