Serpentis

Aanhangwagen neuswiel

 

De meeste aanhangwagens zijn uitgerust met een neuswiel. Maar is deze ook verplicht? Een neuswiel is niet verplicht, maar wel heel handig. Een neuswiel is een extra steun waardoor het verplaatsen van een aanhanger een stuk makkelijker wordt. Door een neuswiel hoef je niet de aanhanger op te tillen maar hoef je hem alleen nog maar te duwen.

Verschillende afmetingen neuswielen

Neuswielen zijn er in verschillende maten. 35 mm, 48 mm, 60 mm en 73 mm. Dit is de buisdiameter van het neuswiel. De meest voorkomende maat is 48 mm. Dit komt omdat deze vaak op 750 kg aanhangwagens en caravans zitten. 60 mm neuswielen hebben als kenmerk dat ze vaak inklapbaar zijn en worden veel gebruikt op zwaardere aanhangwagens. 35 mm neuswielen zijn de lichtste variant. Deze hebben een laag draagvermogen. 73 mm neuswielen zijn de zwaarste met het meeste draagvermogen. De neuswielen zijn uitermate geschikt voor grote zware aanhangwagens.

Er is geen universeel aanhangwagen neuswiel, maar voor ieder gebruik een oplossing.

Maximale belasting van een neuswiel

Een neuswiel is niet bedoeld om zwaar te belasten. Ook zal er niet veel gewicht op het neuswiel komen omdat het gewicht gelijk is aan de kogeldruk van de auto en vaak rond de 75 kg schommelt. Het gewicht van de lading van de aanhanger of caravan ligt op de assen.  Hoe zwaarder de aanhanger hoe zwaarder neuswiel je gebruikt. Zeker wanneer je deze veel gebruikt met manoeuvreren waardoor het neuswiel meer belast wordt dan alleen als steunwiel.

Hoe een neuswiel gebruiken

Een neuswiel is bedoeld als extra hulp bij het manoeuvreren van een losgekoppelde aanhangwagen. Je kunt het neuswiel dus niet gebruiken wanneer de aanhanger is aangekoppeld en je er mee aan het rijden bent. 

Het is belangrijk om het neuswiel goed en volledig op te draaien wanneer er gereden gaat worden. Zo voorkom je dat het neuswiel ergens tegenaan botst tijdens het rijden. Het neuswiel gaat zo een stuk langer mee.

Bevestiging van het neuswiel

Je kan een neuswiel op verschillende manieren monteren. De meest voorkomende manier bij 35 mm en 48 mm neuswielen is een neuswiel klem. Met de 60 mm uitvoering komt een bevestigingsplaat het meeste voor. Het bevestigen van een 73 mm neuswiel gaat met losse bouten.

Type wieltje

Om het type wiel te bepalen is het belangrijk om te weten op welke ondergrond het neuswiel gebruikt gaat worden. Wanneer het neuswiel op een verharde ondergrond gebruikt gaat worden, dan is een massief wiel de beste optie. Maar op een onverharde weg is een luchtband beter. Dit komt doordat een luchtband minder zal wegzakken. Het oppervlakte van het wiel is breder,waardoor de band niet komt vast te zitten. Met een massief wiel loop je dat risico wel. Mocht je met een luchtband op een verharde weg komen, dan is er meer weerstand waardoor hij dus niet soepel zal rijden en moeilijker te besturen is.

Onderhoud van een neuswiel

Om je neuswiel in een goede conditie te houden is het belangrijk het neuswiel goed te onderhouden. Dit kan je doen bij de opklapbare neuswielen door het neuswiel goed in te smeren bij de vetnippel daardoor blijft het draaimechanisme gemakkelijk werken.  De rond 48 steunwielen kan je er helemaal uit draaien en dan het neuswiel zelf insmeren met vet.

 

 

https://www.aanhangwagendirect.nl/